2012. szeptember 4., kedd

És a tészta az honnan volt?

Új diétám egyik alapszabálya, hogy csak teljes kiőrlésű lisztekből készült kenyeret és egyebeket ehetek. Namármost, a boltban kaphatóaktól eddig is kirázott a hideg. Kezdve azzal, hogy vagy nem lehet tk kenyeret kapni, vagy csak ezeket a csodálatos előre csomagolt, féltartós vagy tartós kenyereket. Tele mindenféle tartósítószerrel, állagjavító szerekkel és egyebek. Nem kedvelem őket és akkor szolidan fejeztem ki magam. Már "frissen" is szinte kőkemények, és habár tudom, hogy egy tk lisztből készült kenyér nem lesz olyan könnyű, mint a fehér kenyér, azért hittem benne, hogy vannak különbségek.
Így még mikor csak a körvonalait tudtam a diétának, már akkor is éreztem, hogy nem fogom én ezt bírni bolti kenyerekkel. Eddig viszont elvoltunk a kedvenc bolti rozskenyerünkkel, így nem kényszerültem rá a kenyérsütésre. Az viszont nem teljes kiőrlésű.
Tegnap előtt azonban, mikor megint nem találtam olyan kenyeret a boltban, amit ne csak pirítva lettem volna hajlandó megenni, inkább fogtam magam és tk lisztet vettem helyette. Még a múlt hónapban ki is néztem a GoodFood-ban egy barna kenyér receptet, ami végre nem rettentett el, hát nekiláttam. A lényegi munka gyakorlatilag nem sok, a kelesztési időben meg nem kell vele foglalkozni, így egyáltalán nem egy vészes mutatvány elkészíteni. Teljes meglepetésemre így elsőre is isteni lett, nagyon ízlett nekünk, úgyhogy azt hiszem, átállok a házi kenyérsütésre. :)
Egyelőre a könnyebbik változattal kezdtem, tk búzalissztel és sima búzaliszttel, a tönköllyel még várok egy kicsit. :)
A vicces pillanat a kenyérsütésben az volt, mikor kivettem az elkészült kenyeret a sütőből és Uramparancoslóm megkérdezi: "És a tészta honnét volt?"
Na, vajon honnét???? :)

Amiben majd még van mit javítanom az az, hogy maradjon a tetején kicsit több mag, de ez már csak esztétikai kérdés. :)

Teljes kiőrlésű kenyér álá GoodFood


- 40 dkg tk búzaliszt
- 10 dkg búzaliszt
- 1 tasak szárított élesztő
- 1,5 tk só
- 3 dl langyos víz
- 2 marék lenmag
- 1 marék  tökmag

A liszteket, az élesztőt és a sót, a magokat elkeverjük egy tálban, mélyedést formálunk a közepén és beleöntjük a kézmeleg vizet. Apránként összedolgozzuk és tésztává formáljuk. Ha túlságosan ragad, akkor adhatunk hzzá még egy kevés lisztet. Én inkább egy kis vizet adtam még hozzá, hogy ne legyen túl száraz a tészta. Cipót formázunk belőle.
Lisztezett gyúródeszkán10 percig dagasztjuk, majd kelesztőtálba (vagy egy nagy tálba nedves konyharuhával letakarva) tesszük és hagyjuk duplájára kelni kb. 1 óra alatt.
Ekkor átgyúrjuk újra a tésztát, de csak kicsit, hogy ne legyen túl tömör a tészta, majd még 15 percig kelesztjük.
Egy vekinformát (23x13x5 cm) kivajazunk. A megkelt tésztát 25x19 cm-es téglalappá nyújtjuk, majd a rövidebbik végeit behajtjuk középre, elforgatjuk a tésztát 90 fokkal és újra az előző méretre nyújtjuk. Ekkor feltekerjük az egyik rövidebbik oldalánál fogva és a vekniformába helyezzük. Egy tiszta konyharuhával lefedjük és újra kelesztjük 45 percig.
A sütőt előmelegítjük (légkeveréses) 210 fokra, és 20 perccel a sütés megkezdése előtt tegyünk a sütő aljába egy tepsit, amibe 2,5 dl vizet öntünk. Az így keletkező gőztől lesz a kenyér héja ropogós. Mielőtt betesszük a kenyeret sülni, levesszük a hőfokot 200 fokra. 30 percig sütjük, amíg a teteje kissé megpirul. Miután kivettük a sütőből, pár percig hagyjuk a formában pihenni, majd sütőrácsra tesszük hűlni.

CH tartalom: a teljes kenyér CH tartalma 337 CH (sajnos nem mértem le a kisült kenyér súlyát, így sajnos nem tudom grammra visszabontani utólag)


Forrás: GoodFood magazin 2012. augusztus

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...